søndag den 16. september 2012

solrig sensommerdag

Sikke en dejlig dag. Vi sov længe alle sammen. Klokken halv ti, stod jeg op og satte på morgenbordet til en rigtig søndagsmorgenmad; ud over de sædvanlige youghurter og havre&rugfras kommer der kaffe, boller, ost, honning, nutella, juice og friske appelsiner og grapefrugter på bordet.

Mens vi sad og spiste talte vi om dagens muligheder. Fordi yngste skal til gymnastik klokken to giver det lidt færrer udflugtsmuligheder. Men vi blev hurtigt enige om arbejdermuseet, selv om det ikke er på vores 'ting vi har lyst til at lave' liste.

Vi kom af sted og nød alle udstillingen, ungerne elskede børneudstillingen hvor man må lege og pille ved alting. Selv manden fik ikke alt for meget næseblod over 'propagandaen' (måske fordi han ikke var inde og se Stauning udstillingen?).

Cafe og Ølhalle var fuldt booket, så vi kunne ikke tage frokosten der. I stedet var vi nede forbi torvehallerne. Et dyrt men dejligt bekendtskab. Først en runde rundt. Det kostede kun en pakke nyristede kaffebønner og to poser nødder. Så var det tid til frokost.

Det smarte ved torvehallerne er at man kan købe maden forskellige steder når man er en kræsen familie som vores. Så det blev til tapas, sandwiches, brød, parmesan-ost og rosmarin-fritter med trøffelmayo fra tre forskellige steder.

Det var så godt at vi tilsidst var nød til at smutte for at nå at aflevere yngste til gymnastikken.

Snart-teen pigen blev smidt af hos en veninde på vej hjem.

Så har det været have-tid. Græsset blev slået af robotten men jeg gik og klippede og bandt op. Jeg kunne tage to store buketter georginer og da jeg i forvejen har en på bordet smuttede jeg lige over til mor med den ene. Hun gav en kop kaffe som tak.

Den anden buket tror jeg bliver til en veninde som jeg lige skal forbi i aften. Aftensmaden bliver vist bare lidt brød efter at både morgenmad og frokost var af de størrer.

Ellers så skal jeg have lavet to-go grød-blanding klart til ugens mellemmåltider for hele familien, kogt pasta så der hurtigt kan laves pasta-salat til madpakkerne og sikre at der er både laks og grove tortillas til den stores wrap-madpakke-mad. På den måde kan næste uges madpakker forhåbentlig blive spændende nok til at de bliver spist.

Opskriften på to-go grød var en jeg fandt i et I Form blad. Blandingen består af havregryn, chiafrø, hakkede mandler, tørret frugt  (her er favoritten blåbær men rosiner er et mere budget venlig udgave), stevia-sukker/sødemiddel og citronskal og kanel som smagsgivere. Det er chiafrøene som gør udslaget. Når jeg har lavet en stor portion blanding så får pigerne og jeg en lille bøtte med som der så kan hældes en kopfuld kogende vand på. Havregrynene svulmer lidt op, men bliver ikke rigtig til grød, chiafrøene derimod klistre det hele sammen ret hurtigt så efter et minut eller to kan det røres sammen til en god grød som smager dejligt. Jeg laver det af 200 g havregryn, 4 spiseskefulde af hver ingrediens, skallen af en citron og en teskefuld eller to af kanelet.

Indtil videre har det kun kunne holde en halv uge, så jeg overvejer at fordoble portionen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar